Sahneye çıkma sırası AKM’de

SALT Araştırma, Kalebodur desteği ve Tabanlıoğlu Mimarlık katkısıyla Modernin İcrası: ATATÜRK KÜLTÜR MERKEZİ, 1946-1977 sergisi’ni düzenledi

Sahneye çıkma sırası AKM’de

21 Eylül 2012 / emlakwebtv
Türkiye’nin modern kültüründeki mihenk taşlarından biri olan Atatürk Kültür Merkezi’nin (AKM) 31 yılı bulan zorlu yapım süreci ve dönemin üretim koşulları, Modernin İcrası: ATATÜRK KÜLTÜR MERKEZİ, 1946-1977 sergisiyle gün ışığına çıkıyor.

Güçlü ortaklık, tarihi sergi
SALT tarafından, Kalebodur desteği ve Tabanlıoğlu Mimarlık katkısıyla 21 Eylül 2012-6 Ocak 2013 tarihleri arasında gerçekleştirilecek sergi, Hayati Tabanlıoğlu mimarlık arşivinden belgeleri de içeren bir çalışmayla binanın incelikli tasarım ve yapım süreçlerini tüm ayrıntılarıyla ortaya çıkarıyor. Mekânsal ve dekoratif unsurlarla, AKM’nin kurumsal tarihinin yanı sıra Hayati Tabanlıoğlu’nun mimari yaklaşımını da inceleyen proje, İstanbul'un en sofistike yapılarından biri olan AKM'nin oluşum hikâyesini ve modern mimarinin gelişimini gözler önüne seriyor. 

Modern mimarlık ve tasarım ikonu
Küratörlüğünü Pelin Derviş ve Gökhan Karakuş’un üstlendiği sergide, AKM’nin 31 yıllık zorlu yapım sürecine odaklanılıyor. AKM’nin, bir dönemin modern mimarlık ve tasarım ikonu olduğunu vurgulayan Derviş ve Karakuş, Hayati Tabanlıoğlu önderliğindeki ekibin avangart vizyonuyla binayı nasıl yaptığını detaylı olarak vurgularken izleyiciye, Türkiye’deki modernizm hakkında fikir veren arşivsel perspektif de sunuyor.

Sembol yapının maketi de sergileniyor
AKM’nin mimari nitelikleri ve mimarlık tarihindeki yerinin izleneceği sergide, sanatın kamuya açılması çabasının güçlü bir temsili haline gelen binanın maketi de yer alıyor. Tabanlıoğlu Mimarlık’ın hazırladığı ve Kalebodur’un finanse ettiği 1/60 ölçeğindeki maket, izleyicinin binayı tüm mimari detaylarıyla okuyabilmesine de olanak tanıyor. Sembol yapının maketi, Kalebodur tarafından, serginin kapanmasının ardından Kültür ve Turizm Bakanlığı’na armağan edilecek.

Kalebodur’dan modern Türk mimarisine destek
Türkiye’de ilk seramiği üreten Kale Grubu’nun, geliştirdiği ürün ve teknolojilerle Türk mimarisine önemli katkılarda bulunduğunu kaydeden Kale Grubu Yapı Ürünleri Grubu Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı İhsan Karagöz de sergi ile ilgili şunları söyledi: “55’inci yılımızda, Türk mimarisinin sembol yapısı olan AKM’yi inceleyen böylesine önemli bir çalışmanın içinde Kalebodur markamızla yer almanın heyecanını yaşıyoruz. İlk AKM’nin yapımında Kalebodur ürünlerinin kullanılmış olması bizim için ayrı bir övünç kaynağıdır. Alanında Türkiye’nin en büyük, dünyanın önde gelen sanayi kuruluşlarından biri olan Kale Grubu, sosyal sorumluluk projeleri ve sponsorluklarla modern Türk mimarisini desteklemeye devam edecektir.”

Modernleşme çabalarının arka planı
AKM, 1946’da bir opera binası olarak projelendirildi. Bina birçok mimari müellifin çeşitli tasarımlar yaptığı uzun ve zorlu bir sürecin sonunda, 1969 yılında mimar Hayati Tabanlıoğlu tarafından tamamlandı ve İstanbul Kültür Sarayı adıyla faaliyete başladı. Ancak ertesi yıl çıkan ağır bir yangın nedeniyle yedi yıllık bir inşa dönemine girerek 1977 yılında Atatürk Kültür Merkezi adıyla yeniden kullanıma açıldı. 20. yüzyılın ikinci yarısı boyunca AKM’nin planlama, yapım ve işleyişinde meydana gelen bu iniş çıkışlar, modern devlet ve toplum kurumları oluşturmaya çalışan Türkiye Cumhuriyeti’nin modernleşme çabalarının arka planındaki dinamiklere işaret ediyor.

Hayati Tabanlıoğlu Mimarlık Arşivi sergi boyunca açık
Tabanlıoğlu Mimarlık’ın katkısıyla SALT Galata’daki SALT Araştırma bünyesine dâhil edilen Hayati Tabanlıoğlu Mimarlık Arşivi de, serginin başlangıcından itibaren araştırmacı ve ilgililerin erişimine açık olacak.